Εφαρμογές Διαδικτύου στο Δημοτικό


Το διαδίκτυο στην εκπαίδευση του δημοτικού έχει αποδειχθεί εξαιρετικά χρήσιμο καθώς εξυπηρετεί τόσο τα παιδιά όσο και τους δασκάλους και έτσι διευκολύνει την εκπαιδευτική διαδικασία κάνοντας την συγχρόνως πιο ευχάριστη και δημιουργική. Πιο συγκεκριμένα, κάποιες από τις εφαρμογές το διαδικτύου στο δημοτικό αναφέρονται παρακάτω:

Οι βάσεις δεδομένων, χρησιμοποιούνται ως λογισμικό για καλλιέργεια δεξιοτήτων ταξινόμησης, που μαζί με άλλες γνωστικές διεργασίες συμβάλουν στην ανάπτυξη της διακριτικής, αντιληπτικής ικανότητας των παιδιών και στη συστηματική διάταξη των σχέσεων μεταξύ αντικειμένων και γεγονότων. Για παράδειγμα, υπάρχουν επιμορφωτικά παιχνίδια, όπως «ο Πέρι και η Κάτια», τα οποία είναι ένας σκύλος και μία γάτα που μέσα από διασκεδαστικά παιχνίδια γεμάτα ήχους και χρώματα, βοηθούν τα παιδιά να μάθουν τη γραμματική και το συντακτικό της νεοελληνικής αλλά και να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα.

 Οι μαθητές χρησιμοποιούν με (ή χωρίς) τη βοήθεια του εκπαιδευτικού τον υπολογιστή ως “γνωστικό-διερευνητικό εργαλείο”, αναζητούν πληροφορίες και εικόνες για τις σχολικές τους εργασίες  και επικοινωνούν μεταξύ τους.

Το διαδίκτυο βοηθά τους μικρούς μαθητές στην καλύτερη κατανόηση των υπόλοιπων μαθημάτων. Η αποτελεσματική χρήση του υπολογιστή με λογισμικό ευρείας χρήσης (π.χ. ζωγραφική, επεξεργασία κειμένου, λογιστικό φύλλο) εντάσσεται στα πλαίσια της διδασκαλίας μαθημάτων όπως η γλώσσα και η γραπτή έκφραση, τα μαθηματικά, και η δημιουργία και ανάπτυξη δεξιοτήτων στις καλλιτεχνικές και τις συλλογικές δραστηριότητες.

Όπως δημοσιεύεται στη σελίδα http://www.eduportal.gr/index.php/articles/web2/21-xouxounaki) μεγάλος αριθμός των δημοτικών σχολείων έχουν δημιουργήσει ιστοσελίδες και ιστολόγια (blogs). Συγκεκριμένα, στο 30 δημοτικό σχολείο Σταυρούπολης και στο 30 δημοτικό σχολείο Παλλήνης δημιουργήθηκε το project "το χουχουνάκι", ένα πρόγραμμα συνεργασίας σχολείων με τη χρήση blog. Το πρόγραμμα αυτό μπορεί να αποτελέσει τη βάση για την ενεργοποίηση συνεργατικών σχημάτων στην σχολική τάξη με την ενεργό συμμετοχή των μαθητών, κάτι που την καθιστά αξιοποιήσιμη στο μάθημα του σχολείου. Το ιστολόγιο, εκτός των άλλων αποτελεί και ένα σπουδαίο εργαλείο για την εκπαίδευση με πολλαπλά οφέλη για τα παιδιά, καθώς, βελτιώνει τον προφορικό και το γραπτό λόγο των παιδιών, ενθαρρύνει την ομαδική συνεργασία, βελτιώνει την επικοινωνία μαθητή-δασκάλου, ενθαρρύνει τους μαθητές να συμμετέχουν στο μάθημα και στη δημιουργία εργασιών καθώς συνδέει το περιεχόμενο του ιστολογίου με το εκάστοτε μάθημα, και φυσικά εκπαιδεύει τα παιδιά να χρησιμοποιούν σωστά το διαδίκτυο και τον ηλεκτρονικό υπολογιστή γενικότερα. Η εύρεση των ιστοσελίδων ελληνικών δημοτικών σχολείων έγινε μέσα από τις ελληνικές μηχανές αναζήτησης και τη σχετική σελίδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου(για τα αποτελέσματα της έρευνας βλ. παράρτημα, συγκεντρωτικός πίνακας αποτελεσμάτων 2). Η έρευνα διενεργήθηκε κατά το χρονικό διάστημα του Αυγούστου και Σεπτεμβρίου του 2000. Το σύνολο των διευθύνσεων ελληνικών σχολείων, που βρέθηκαν τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, είναι 110, από τα οποία τα 33 (30%) είναι ιδιωτικά και τα 77 (70%) δημόσια. Από τα 77 δημόσια δημοτικά σχολεία που βρέθηκαν, προσβάσιμα είναι μόνο τα 56 (73%), ενώ στα υπόλοιπα 21 (27%), σημαντικό ποσοστό, δεν ήταν δυνατή η πρόσβαση.

Μία άλλη σημαντική εφαρμογή του διαδικτύου είναι τα ψηφιακά βιβλία τα οποία διατίθενται στην ιστοσελίδα του υπουργείου παιδείας (www.minedu.gov.gr). Η ιδέα αυτή αν και ξεκίνησε δοκιμαστικά, μέχρι τις 8/11/2011 ξεπέρασε τις 2 εκατομμύρια επισκέψεις αριθμός που δείχνει τη θετική αντιμετώπιση του κόσμου. Επιπλέον, στην ιστοσελίδα υπάρχουν εγκυκλοπαίδειες και λεξικά, χρήσιμοι σύνδεσμοι καθώς και δυνατότητα επικοινωνίας με το υπουργείο παιδείας.