Το Διαδίκτυο στην εκπαίδευση του Δημοτικού στο εξωτερικό.

Σε αντίθεση με τα δεδομένα της Ελλάδας το διαδίκτυο εισήλθε για πρώτη φορά στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής το 1995. Μέχρι τότε, τα σχολεία πρώιμης εκπαίδευσης είχαν εξοικειωθεί με τη χρήση μόνο του ηλεκτρονικού υπολογιστή γενικότερα και άλλων πολυμέσων όπως είναι η τηλεόραση, τα DVD, οι προτζέκτορες κ.α. Με την εμφάνιση αργότερα όμως του διαδικτύου,  νέοι ορίζοντες άνοιξαν που θα βοηθούσαν στην αρτιότερη εκπαιδευτική διαδικασία.

Σε γενικές γραμμές η χρήση του διαδικτύου από τα σχολεία του εξωτερικού εμφανίζει πολλά κοινά σημεία με αυτή από τα ελληνικά σχολεία. Ωστόσο, συναντούμε και αρκετές διαφορές που εξαρτώνται από την ανάπτυξη στην οποία βρίσκεται η εκάστοτε χώρα. Έτσι, είναι λογικό οι αναπτυσσόμενες  χώρες του εξωτερικού να μην έχουν τη δυνατότητα, λόγω χαμηλών υποδομών και βέβαια υψηλού κόστους , να χρησιμοποιούν στο βαθμό που είναι αναγκαίο  το διαδίκτυο. Από την άλλη, οι αναπτυγμένες χώρες όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Γερμανία και η Ιαπωνία είχαν σαφώς τη δυνατότητα πρώιμης άνθησης του διαδικτύου ακόμη και στα δημοτικά σχολεία. Αυτό συνέβη διότι εκτός από την οικονομική άνεση που διέθεταν αυτές οι χώρες υπήρξε και η ανάγκη αλλά και θέληση ριζικής αλλαγής της παιδείας που θα ξεκινούσε φυσικά από τα πρώτα στάδιά της.

Όσον αφορά τις εφαρμογές του διαδικτύου στις αναπτυγμένες χώρες του εξωτερικού, αυτές είναι σε μεγάλο ποσοστό όμοιες με τις εφαρμογές που συναντούμε στην Ελλάδα. Ωστόσο διαφοροποιούνται στη συχνότητα, την ποσότητα και την ποικιλία. Για παράδειγμα, στην Ελλάδα δεν υπάρχει ακόμη πλήρης εξοικείωση από όλο το εκπαιδευτικό προσωπικό όσον αφορά το διαδίκτυο, οπότε και η διδασκαλία καθίσταται φτωχή, αλλά και οι αίθουσες δεν είναι επαρκείς ώστε το κάθε τμήμα να αφιερώνει τον αναγκαίο χρόνο για την πλοήγηση και την εξερεύνηση από τους μαθητές στο internet.

Σχετικά με τις επιπρόσθετες εφαρμογές του διαδικτύου στο εξωτερικό σε σχέση με την Ελλάδα, διαπιστώνουμε πως υπάρχουν πολλοί έξυπνοι τρόποι να αξιοποιήσει κανείς με τον κατάλληλο τρόπο τον απέραντο αυτό κόσμο. Τέτοιες προτάσεις,  θα λέγαμε, είναι οι εξής:

~        Επικοινωνία της μιας τάξης με μία άλλη μέσω e-mail. Η συνεργασία μεταξύ των μαθητών, παρέχει κίνητρα στους μαθητές να διαβάσουν και να γράψουν. Στο επίπεδο της δημοτικής εκπαίδευσης, είναι καλό οι μαθητές να χρησιμοποιούν το e-mail του δασκάλου ή της δασκάλας ώστε να βλέπουν τα μηνύματα. Τα παιδιά δεν είναι αναγκαίο να γράφουν στο διαδίκτυο ή στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, αλλά μπορούν να χρησιμοποιούν έναν επεξεργαστή κειμένου. Όταν όλα τα παιδάκια είναι έτοιμα, η δασκάλα συγκεντρώνει τα ατομικά γράμματα των μαθητών σ’ ένα e-mail και τα στέλνει στην δασκάλα ή τον δάσκαλο του άλλου τμήματος ώστε να τα εκτυπώσει και να τα διαβάσει στους δικούς του μαθητές.
~        Αρκετοί δάσκαλοι δημοτικών σχολείων έχουν μεγαλύτερη επιτυχία σε μια τάξη, όταν ένα γκρουπ μαθητών  γράφουν σε γκρουπ μαθητών άλλης τάξης. Επομένως, το ρίσκο του να υπάρχουν ένα ή δύο παιδιά χωρίς ανταπόκριση ή προβλήματα σε περίπτωση που κάποιος μαθητής απουσιάζει μειώνονται  με αυτόν τον τρόπο. Οι ανταλλαγές email είναι πιο πετυχημένες όταν αναφέρονται σε ένα συγκεκριμένο θέμα.
~        Ανάγνωση πληροφοριών πρόσφατων γεγονότων. Ένα από τα προτερήματα του διαδικτύου είναι η ικανότητα του να αντλείς πληροφορίες από μια ποικιλία από θέματα σε όλο τον κόσμο. Υπάρχουν αμέτρητες ιστοσελίδες με τηλεόραση, ραδιοφωνικές εκπομπές και εφημερίδες στο διαδίκτυο. Οι δάσκαλοι θα πρέπει αρχικά να επισκέπτονται αυτές τις ιστοσελίδες ανά τακτά χρονικά διαστήματα, για να είναι σίγουροι ότι  τα νέα αρμόζουν στους μαθητές των δημοτικών σχολείων.
~        Αντιθέτως, υπάρχουν ιστοσελίδες που ειδικεύονται στην παροχή σημαντικών πληροφοριών που αρμόζουν στο αναγνωστικό επίπεδο του κάθε μαθητή.  Εμπορικά περιοδικά που προορίζονται για παιδιά συνήθως δεν αναρτούν σύγχρονα θέματα, αλλά συχνά γράφουν μερικά δείγματα άρθρων, σχετικά άρθρα ή αρχείο προηγούμενων άρθρων. Αυτά τα sites αναφέρουν ακόμη σύγχρονα άρθρα που αφορούν τις δραστηριότητες και Συνδέσμους.
~        Επιλογή μιας ιστοσελίδας που σχετίζεται με ένα συγκεκριμένο θέμα μελέτης που προσφέρει μια άποψη σωστά τοποθετημένη και μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να μάθουν καλύτερα ένα συγκεκριμένο θέμα. Μια τέτοια ιστοσελίδα θα πρέπει να περιλαμβάνει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά: πρόσφατες πληροφορίες, γραφικές απεικονίσεις, σύγκριση δεδομένων, πραγματικά παραδείγματα, video κ.ά. Η ιστοσελίδα μπορεί να είναι διαθέσιμη για να την επισκέπτονται οι μαθητές είτε ατομικά είτε ομαδικά με σκοπό να συγκεντρώνουν περισσότερες πληροφορίες. Επιπλέον, καλό είναι να υπάρχει και μια λίστα με ερωτήσεις για τους μαθητές, ώστε όταν ξαναεπισκεφθούν τον ιστότοπο να μπορούν να καταλάβουν ποιες πληροφορίες θέλουν να ψάξουν και ποιες πληροφορίες έχουν ήδη αφομοιώσει.
~        Δημιουργία από τον/την δάσκαλο/δασκάλα προσωπικής εργασίας στο internet. Υπάρχουν διάφορες ιστοσελίδες στις οποίες ο εκπαιδευτικός μπορεί να αναρτήσει μια εργασία ή να την «τοποθετήσει» στην ιστοσελίδα μιας άλλης ενδιαφερόμενης τάξης. Έτσι, οι μαθητές έχουν την δυνατότητα να ανταλλάσσουν ιδέες ακόμη και με μαθητές άλλων χωρών, να συγκρίνουν αποτελέσματα επιστημονικών ερευνών ή να ανταλλάσσουν απόψεις για κάποιο βιβλίο.

Επιπλέον, μέσα από τη μικρή μελέτη που κάναμε, παρατηρήσαμε ότι το κράτος, οι διάφοροι φορείς και ειδικότερα τα ίδια τα σχολεία εστιάζουν σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό στην προστασία από τους κινδύνους του διαδικτύου. Είναι πολύ σημαντική η ενημέρωση τόσο των γονέων όσο και των ίδιων των μαθητών με σκοπό, μία υγιή μάθηση που χρησιμοποιεί ως αναγκαίο συμπλήρωμα το διαδίκτυο.