Αντιμετώπιση από την πλευρά των μαθητών, των γονέων και των δασκάλων

Με τη δημιουργία εργαστηρίων H/Y στα δημοτικά σχολεία και τη δυνατότητα πρόσβασης των μαθητών στο διαδίκτυο ήταν γνωστό ότι δάσκαλοι, γονείς και μαθητές θα έρχονταν αντιμέτωποι με την εισαγωγή νέων τεχνολογιών στο παραδοσιακό σχολείο.

Τα παιδιά φαίνεται να αντιμετωπίζουν την εισβολή αυτή με μεγάλο ενθουσιασμό. Η ώρα που περνούν οι μαθητές στο χώρο των εργαστηρίων είναι για αυτούς ώρα ελεύθερης έκφρασης, ανάληψης πρωτοβουλιών και δημιουργίας. Συγκεκριμένα, το internet προσφέρει τη δυνατότητα στα παιδιά να βρίσκουν πληροφορίες, να διευκολύνονται στις εργασίες τους, να ακούν τα αγαπημένα τους τραγούδια, να παίζουν παιχνίδια και πολλά ακόμη.

Η πλειοψηφία των γονέων υποστηρίζει ότι το διαδίκτυο οδηγεί τα παιδιά στην απομόνωση και ζητούν την απομάκρυνση του από τα σχολεία. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα παιδιά απ’ τον ενθουσιασμό τους μπορεί να παραμελήσουν τις δραστηριότητές τους(αθλητισμός, παιχνίδι, φίλους, ξένες γλώσσες, εκμάθηση κάποιου μουσικού οργάνου κτλ.) ή το διάβασμά τους. Επιπλέον, οι γονείς μπορεί να επιβαρυνθούν οικονομικά λόγω το ότι τα παιδιά θα έχουν την απαίτηση αγοράς ηλεκτρονικού υπολογιστή και την εγκατάσταση διαδικτύου στο σπίτι. Στην πράξη όμως, διαπιστώθηκε ότι οι μαθητές έχουν αναπτύξει σε μεγάλο βαθμό το ομαδικό πνεύμα και συνεργάζονται ομαδικά βοηθώντας ο ένας τον άλλον στην επίτευξη ενός κοινού στόχου.

Στις αρχές της ένταξης του διαδικτύου στην δημοτική εκπαίδευση υπήρχαν αντιδράσεις από την πλευρά των δασκάλων, καθώς δεν είχαν συνηθίσει να δουλεύουν με σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία, πόσο μάλλον με το διαδίκτυο. Με λίγα λόγια, ήταν προσκολλημένοι στην παραδοσιακή τάξη και τεχνολογικά αγράμματοι, αφού δεν είχαν ποτέ ξανά επαφή με το διαδίκτυο και τις "δυνατότητες" του. Ωστόσο, οι φόβοι και οι αντιρρήσεις τους κατάφεραν να ξεπεραστούν όταν οργανώθηκε μια σειρά μαθημάτων εκμάθησης H/Y και <<σωστής>> χρήσης του διαδικτύου και των υπηρεσιών του.

Η Δράση Ενημέρωσης Saferinternet.gr του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου πραγματοποίησε διαδικτυακή έρευνα με θέμα την "Προώθηση της ασφαλούς χρήσης του Διαδικτύου στο σχολείο-η άποψη των εκπαιδευτικών" για να συγκεντρώσει τις απόψεις των Ελλήνων εκπαιδευτικών αναφορικά με τη διδασκαλία της ασφαλούς χρήσης του Διαδικτύου στα σχολεία. Συγκεκριμένα, στο Δελτίο Τύπου που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα http://www.log.gr/read.cfm?id=4138 αναφέρεται "η έρευνα πραγματοποιήθηκε την περίοδο Ιουνίου – Αυγούστου 2009 σε κλειστή λίστα εκπαιδευτικών ύστερα από πρόσκληση που απεστάλη με την πολύτιμη συμβολή και συνεργασία του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου «Sch.gr». Το ερωτηματολόγιο συμπλήρωσαν 679 εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων από όλη την Ελλάδα. Τα αποτελέσματα της έρευνας θα δοθούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή εν όψει του Ευρωπαϊκού Φόρουμ Ασφαλούς Διαδικτύου 2009 που θα λάβει χώρα στο Λουξεμβούργο στις 22-23 Οκτωβρίου, με κύριο άξονα εργασιών την προώθηση της ασφαλούς χρήσης του Διαδικτύου μέσα από το σχολικό περιβάλλον.

Τα αποτελέσματα της έρευνας έχουν ως εξής:
  • Η πρωτοβάθμια εκπαίδευση κρίνεται ως την πιο κατάλληλη βαθμίδα για να ξεκινήσει η εκπαίδευση στο Διαδίκτυο από το 70% των εκπαιδευτικών. 
  • Στη ανοιχτή ερώτηση αναφορικά με τις ανάγκες των παιδιών σε σχέση με την εκπαίδευση στην ασφαλή χρήση του Διαδικτύου, οι εκπαιδευτικοί έδωσαν μεγάλη έμφαση στην ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας και σκέψης, στην ανάπτυξη μηχανισμών αυτοπροστασίας, στην κατανόηση των κινδύνων, στην διαφύλαξη των προσωπικών δεδομένων, στη σωστή διαχείριση και χρήση διαδικτυακών μορφών επικοινωνίας και στην αξιοπιστία της διαδικτυακής πληροφορίας, τονίζοντας τη σημασία της βιωματικής εκπαίδευσης επάνω στα θέματα αυτά. 
  • Στην ερώτηση για τις αλλαγές που ενδεχομένως χρειάζεται να υλοποιηθούν στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα ώστε να μπορέσει επιτυχώς να ενσωματωθεί στο σχολικό πρόγραμμα η εκπαίδευση της ασφαλούς χρήσης του Διαδικτύου, οι εκπαιδευτικοί επισήμαναν τις ανάγκες των σχολείων σε υλικοτεχνική υποδομή και ειδικότερα στην ανάγκη διασύνδεσής των σχολικών εργαστηρίων με το Διαδίκτυο σε διαρκή βάση. Πολλοί έκαναν λόγο για απαρχαιωμένα λειτουργικά συστήματα, για ελάχιστους υπολογιστές, ακόμα και για πλήρη απουσία εργαστηρίων. Τονίστηκε ακόμη, η ανάγκη ουσιαστικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών που θα κληθούν να αναλάβουν ένα τέτοιου είδους μάθημα. Πολλοί ήταν οι εκπαιδευτικοί που αναφέρθηκαν στην ανάγκη εισαγωγής του μαθήματος της πληροφορικής στο Δημοτικό καθώς πλέον τα παιδιά αποκτούν υπολογιστή πολύ νωρίτερα από ότι ξεκινούν τα μαθήματα πληροφορικής στο σχολείο. Τέλος, αρκετοί ζητούν την αύξηση των ωρών διδασκαλίας της πληροφορικής σε όλες τις βαθμίδες με τη χρήση του Διαδικτύου κατά τη διάρκεια όλων των μαθημάτων (διαθεματική προσέγγιση)."

Ένα παράδειγμα ερώτησης που διατυπώθηκε στους δασκάλους κατά την έρευνα είναι:


Ερώτηση: Σε ποια βαθμίδα θεωρείτε ότι θα πρέπει να ξεκινά η εκπαίδευση στο Διαδίκτυο;
Δημοτικό
 70%
Γυμνάσιο
 19%
Νηπιαγωγείο
 11%